Nová série obrazů Hynka Martince představují zátiší en grisaille. Tyto technicky dokonalé práce zobrazují pečlivě promyšlené kompozice, které si hrají s archetypy zbožných obrazů a zátiší ve stylu vanitas. Například, Every Minute You Are Closer to Death (2013) a Experience of Being Alive (2014) jsou zátiší v tradici holandských mistrů tohoto žánru. Kde se zároveň zobrazují zcela moderní objekty z jedenadvacátého století – digitální rádio, tablet ukazující na monitoru šklebící se diamantovou lebku od  Damiena Hirsta. Obraz You Will Become As My God (2013) zobrazuje složité zátiší před neurčitým vnitřním prostorem. Kompozice zahrnuje nejen květiny, chléb a kraba, ale také nafukovací balónek. Celek je narušen holicí pěnou a probodnut šípem jako zvláštní svatý Šebestián. Kompozice je zasazena do opuštěné tančírny.   

Martinec tvrdí, že používá náboženskou symboliku i v jednadvacátém století, neboť náboženství je všudypřítomnou součástí našeho každodenního života. Obklopuje nás a prostupuje celou společností, je skutečností života, ať už se rozhodneme se ho účastnit nebo ho odmítnout. Martincovo dílo však také vyvolává silný pocit, že se snaží proniknout nad povrch věcí a vnímat významy a spojení, které zachycují hloubku světské reality. Jeho intenzivní rozjímání o světě, kterým se pohybuje, mu zřejmě umožňuje vnímat duchovní život jako stín za každodenní realitou.  

Na obraze nazvaném Six Years of Tabula Rasa (2013-2014) leží mrtvý pták zavěšený v neurčitém prostoru před kýčovitým symbolem krvácejícího srdce. Tato podivná kompozice kontrastuje s neurčitou krajinou, která ve skutečnosti zobrazuje dům v České republice, v němž Martinec vyrůstal. Je nutné si uvědomit, že Martincovo dílo je prodchnuto autobiografickými detaily. Všechno, co maluje, má osobní význam. Dovede uchopit tyto okamžiky osobního významu a učinit z nich univerzální symboly. 

Pěna na holení se mění v tvar lebky. Na jiném obraze vytváří „sochu“, ale následně se hroutí pod tíhou cihel. Podobně jako vosk i pěna na holení je tekutinou a proměnlivou látkou. Lze ji vytvarovat do sugestivních tvarů, ale časem svůj tvar ztratí a zhroutí se, stane se jen kaluží mýdlové kapaliny. Může se jevit jako pevná látka, ale je jí vlastní nevyhnutelný kolaps, podobně jako nafukovacímu balónku na obraze You Will Become As My God (2013). Představuje tak další symbol vanitas, i když ve velmi moderním pojetí.

Čas je pro Hynka Martince hlavním tématem. Přesto můžeme také říct, že jeho dílo evokuje pocit bezčasí. Nebo alespoň pocit simultánního času, koexistence. Na jeho obrazech lze najít zvláštní přítomnost. Být svědkem jeho jemných portétů malovaných ze starých fotografií, jako např. Good Morning Young Artist (2015). Martinec je fascinován posunem mezi okamžikem v čase, kdy je na fotoaparátu zmáčknuta spoušť a přítomným okamžikem, kdy drží starobylou fotografii v rukou a dívá se zpátky do minulosti. Stejně tak vlastní fotografie, které tvoří základ jeho obrazů, zjevně usilují o časovou podmíněnost. Martinec používá fotoaparát k zachycení času a přenesení snímku do barvy tento proces jen umocňuje. Člověk má pocit, že ateliér je prostorem, ve kterém se čas nechová tak jako jinde. Je to místo, kde zároveň existuje více realit.

Stručný soupis některých předmětů zobrazených na nových obrazech naznačuje podivný roh hojnosti: je to krab, digitální rádio, chleba, cihla, vatové tyčinky, chobotnice, lepenková krabice, květiny, balónek, Buddha, lebka, citronová kůra, pěna na holení, počítač, mrtvý pták, ryba, budík. 
Co znamená přenést tyto věci na plátno? Pomalu a pečlivě nanášet na sebe vrstvy barvy, vyhotovit fotografický obraz – produkt jediného okamžiku v čase – včetně specifického zaměření, jakožto hyperrealistickou malbu? Znamená to, že se čas kolem obrazu zastaví. Vzniká na obraze jako korály na útesu nebo krystaly na kameni.

Ben Tufnell
Výňatek z textu „Always Present”: Poznámky z výstavního katalogu Hynek Martinec: Every minute You Are Closer to Death, Parafin, Londýn, 2014


Galerie (9)

 

Komentáře

PŘIDAT KOMENTÁŘ
Jméno:
Váš komentář:
 | 

CV — Hynek Martinec

Narozen 1980 Broumov, Česká republika

Vzdělání
2004 Cooper Union, New York
2002 Middlesex University, London
1999-2005 Akademie výtvarných umění / Academy of Fine Art (MgA.), Praha

Výběr ze samostatných výstav
2014 Every Minute You Are Closer To Death, Parafin, London
2013 Every Minute You Are Closer To Death, Flowers Gallery, London
2010 Lucky Man, Caroline Wiseman, London
2009 At The Same Time, Cosa Gallery, London
         After Holiday 1986, Czech Centre Gallery, Sofia
2008 Lost in Time, Cosa Gallery, London
2007 Czech Centre Gallery, Paris

Výběr ze společných výstav
2015 Blow Up: Painting, Photography and Reality, Parafin, London
2014 L ND N, Zahoran & Co Gallery, Bratislava
         John Moores Painting Prize, Walker Art Gallery, Liverpool
2013 BP Portrait Award, National Portrait Gallery, London
2012 Beyond Reality: British Painting Today, Galerie Rudolfinum, Prague
         Ein Weisses Feld, Schlachthaus Aschaffenburg
         Coal and Steel, Candid Arts Trust Gallery, London
         Coal and Steel, České centrum, Praha
2011 Encoded Systems, Read Gate Gallery, London
2010 BP Portrait Award, National Gallery of Scotland, Edinburgh
         Passion for Freedom, UNIT 24 Gallery, London
         TRANSFER, Czech National Building, New York
2009 BP Portrait Award, Southampton City Art Gallery, Southampton
         BP Portrait Award, National Portrait Gallery, London
         Pražské Biennale 4, Praha
         TRANSFER, MG Gallery, Brno
2008 TRANSFER, WhiteBOX Gallery, Munich
         Mezinárodní trienále současného umění, Národní galerie, Praha
         Re-Reading The Future, Project Mobility, Národní galerie, Praha
         Defenestrace, Novoměstská radnice, Praha
         BP Portrait Award National Portrait Gallery, Edinburgh
2007 BP Portrait Award, Tyne & Wear Museums, Newcastle
         BP Portrait Award, National Portrait Gallery, London
2006 BLACK Art Festival, Pardubice
2005 Prague Biennale, Národní galerie, Praha
         Gallery Foundation M + J Anderle, Praha
         Prague's Studios, Novoměstká Radnice, Praha
2004 Cooper Union Gallery, New York
2003 Čtvercová leč ARTTODAY, Nová Síň, Praha

Ocenění 
2008 The Changing Faces, London
         BP Visitor Choice, National Scottish Portrait Gallery, Edinburgh
2007 BP Young Artist Award, National Portrait Gallery, London
         BP Visitor Choice, National Portrait Gallery, London
2003 Studio Prize, AVU, Praha

Zastoupení ve sbírkách
British Museum, London
Národní galerie, Praha
Sammlung FIEDE, Aschaffenburg
Standard Chartered Bank, London
WCIT Collection, London

KONTAKTGalerie Václava Špály
Národní 30
Praha 1, 110 00
Česká republika
info@galerievaclavaspaly.cz

Otevřeno denně
11.00 – 19.00 hod

VSTUPNÉZákladní vstupné | 40 Kč
Studenti | 20 Kč
Senioři nad 60 let a ZTP, děti do 15 let,
studenti uměleckých škol | Zdarma

Na této stránce používáme soubory cookies. Prohlížením webu souhlasíte s jejich užitím.          Souhlasím, již toto upozornění nezobrazovat.