Dnešní západní společnost je společnost podívané: kdo není vidět, jako by neexistoval. Nadvláda obrazů posiluje lidskou touhu po úspěchu a dokonalosti, která je hybnou silou na cestě jak se stát celebritou, ikonou nebo jen uctívaným vůdcem v partě teenagerů – zkrátka šampionem, jehož další kroky budou monitorovat fotografové, novináři, fanoušci nebo závistiví kluci z vedlejší čtvrti. Obdivovaný jedinec tvoří integrální součást lesku konzumního „spektáklu“, o němž již před téměř půlstoletím psal Guy Debord. Jeho „já“ se však ztrácí pod vrstvami módního oblečení, make-upu, hvězdných póz a falešných, teatrálních gest: proměňuje se ve vyumělkovaný obraz sebe sama, ve zboží na jedno nebo více použití.

Štěpánka Stein a Salim Issa, kteří jako tandem pracují již od dob studia v ateliéru Pavla Štechy na pražské VŠUP (tedy bezmála patnáct let), od počátku využívají fotografii coby exemplární médium moderního spektáklu s cílem hledat, či spíše znejišťovat hranice mezi všednodenností a vznešeností, mezi nízkým a vysokým a také mezi uměním služebným a autonomním. Ve svých pracích propojují žánr dokumentu, portrétu a konceptuální fotografie a mísí je s prvky reklamní a módní fotografie. A je to právě tento hybridní postup, který znepokojuje některé jejich kritiky, ale který zároveň skvěle odhaluje samu šálivou a iluzorní podstatu soudobé vizuální kultury.

Ačkoli v portfoliu dua Stein–Issa najdeme vedle anonymních sociálních portrétů z městských periférií z celého světa (např. Newcastle, 2009) desítky podobizen, které vznikly na zakázku a jež zachycují představitele českého veřejného života, ani v nich nejde o jen o medializaci slavných. Kromě toho, že v portrétech umělců, designérů, módních návrhářů, herců, ale také politiků skvěle vyvažují vizuální vytříbenost a psychologický ponor, Štěpánku a Salima vždy zajímá také odvrácená strana existence na výsluní: jak snadno se ideologie mění v imagologii, jak inflace obrazů okrádá člověka o soukromí i identitu a jak se celebrita může v nekonečné cirkulaci obrazů proměnit v „navoněnou zdechlinu“. Proto také tentokrát zvolili atypický způsob tisku portrétů oněch více či méně slavných na role levného papíru, z nichž si každý návštěvník galerie může utrhnout svůj idol a na cáru papíru si jej odnést domů.

V panoptiku lidských typů, které Štěpánka Stein a Salim Issy rozehrávají, je glamour vždy demaskován. Nablýskaný obraz v zrcadle je – byť i pouhým náznakem – doprovázen světem za zrcadlem, tedy tím, co se většinou nestaví na odiv před blesky fotoaparátů. Dobrým příkladem je portrétní cyklus Národní divadlo (2006), který je v tuzemsku poprvé vystaven jako celek. Divadlo v podání obou fotografů nejsou jen herci, operní celebrity a primadony na jevišti a nejsou to ani líčidla, paruky, vyleštěná zrcadla, dámy ve večerních toaletách a pánové ve smokinzích. Jsou to také údržbáři v montérkách, hasiči v uniformách, maskérky, topiči, bezejmenní (a neviditelní) členové hudebních orchestrů a syrové prostředí bez puncu svátečnosti a výjimečnosti: tu spára ve zdi, tam zavěšený levný dřevěný věšák a rám dveří, jinde zas elektrická zásuvka, neidentifikovatelný výstupek na stěně, nebo vývěsky s banálními informacemi typu únikový východ.

Šampioni, kteří jsou leitmotivem výstavy v Galerii Václava Špály, však pro tentokrát nejsou jen lidé, ale také zvířata. Na velkoformátových fotografiích defilují koně z kladrubského hřebčína, jakési animální protějšky sportovních a kulturních celebrit. Ladná těla a dokonalé pohyby – to je přehlídka kanonických proporcí, obdivuhodných výkonů a samozřejmě finančního kapitálu. I jejich „portréty“ snímané pod ostrým zábleskovým světlem však skrývají osten ironie: ukazují na absurditu světa spektáklu, jež pohlcuje vše – včetně přírody.

Kůň-celebrita se stává kulturním produktem a ekonomickým artiklem. Jak ukazují fotografie z koňských jatek, které v cyklu vytvářejí znepokojující kontrapunkt k vyšlechtěným a hýčkaným klisnám a hřebcům, onou toscaniovskou „navoňenou zdechlinou“ se však stávají snadněji – nebo spíše doslovněji – než člověk. V době, kdy se v Evropě debatují masové náhražky, tak tento cyklus s sebou nese neplánovaně další významy. Zatímco pojídání koňského masa je jedněmi prohlašováno za eticky nepřijatelné, druhým by zachránilo život; pro někoho je konina pochoutkou a pro úřady je nahrazování hovězího za koňské maso podvodem. Kůň, zdá se, hýbe světem. Na rozdíl od krávy či jiného dobytka nicméně v současné západní společnosti nevstupuje do lidské imaginace prioritně v podobě masa: je to šampión, celebrita a kapitál a stejně jako v pohanských dobách plní i dnes roli magického a rituálního obrazu spíše než obživy.

Martina Pachmanová

Galerie (8)

 

Komentáře

PŘIDAT KOMENTÁŘ
Jméno:
Váš komentář:
 | 

CV — Stein Štěpánka a Salim Issa

Autorská dvojice žijící a pracující v České republice. Zaměřují se na subjektivní dokument a módní fotografii, stejně jako na zachycení práce českých designéru a architektů. V minulosti realizovali konceptuální série (Beauty Fashion, Mimolimit, Space Cowboys), v roce 2005  dokončili projekt pro grant Hlavního města Prahy na téma Karlín. Jejich práce vybralo renomované německé nakladatelství Taschen pro publikaci nazvanou Best Portfolios (2005).

V roce 2006 vydali první publikaci Národní divadlo, sérii portrétů zachycující atmosféru první české scény. V roce 2007 realizovali projekt pro UniCredit Bank pro prezentaci na Benátském biennale. Od roku 2008 realizují titulní fotografie pro magazíny Hospodařských novin.

ŠTĚPÁNKA STEIN
*1976 v Praze 
Žije a pracuje v Praze.
1990–1994 studium fotografie na SPŠG
1995–2001 studium fotografie v ateliéru prof. Pavla Štechy
                   na VŠUP
od roku 2001 pracuje jako volný fotograf 
v roce 2001  nastoupila na doktorandské studium FFUK,
                      obor sociologie

SALIM ISSA
*1974 v Praze 
Žije a pracuje v Praze.
1989–1993 studim na střední výtvarné škole V. Hollara
1995–2001 studium fotografie v ateliéru prof. Pavla Štechy
                   na VŠUP
od roku 2001 pracuje jako volný fotograf

Samostatné výstavy 
2012 “Národní obrození“, Ateliér Josefa Sudka, Praha
2011
  Paris photo, Czech centre in Paris
2008  'Little Hanoi', Výstavní síň Mánes, Praha
2006  “Czechmanie”, Slovenský dom fotografie, Košice
2006  ”Národní divadlo', České centrum v Berlíně
2006  ”Národní divadlo', Salon Kolowrat, Praha
2005  “Czechmanie”, Pražský dům fotografie, Praha
2004  “Prezentace grantu hl. města Prahy”,
          Galerie Josefa Sudka, Praha
2002  “Čeští umělci ve Stuttgartu - Space cowboys”, Stuttgart

Skupinové výstavy
2012
“Czech grand design”, Technické muzeum, Praha
2009
”Czech grand design”, Umělecko průmyslové muzeum,
         Praha
2008  “Lyon“ Festival of Photographie, Lyon
2006  “Prague Bienalle”
2006  “Changing faces“, Muzeum Folkwang, Německo
2005  “Voyeur”, Galerie VŠUP, Praha
2005  “Česká fotografie 20. století ”,
          Galerie hlavního města Prahy
2004  “Cena Jaromíra Funkeho  2004”,
          Pražský dům fotografie, Praha
2004  “Czechmania”, České centrum v Londýně
2004  “Messages”, Symphony Hall, Birmingham (Design festival)
2003  “Portréty českých umělců ”, ArtPrague,
          Výstavní síň Mánes, Praha
2002  “Space Cowboys”, Galerie Bílkova, Praha
2001  “Mladí čeští umělci”, Galerie moderního umění,
          Budapešť
2000  “17 up”, Výstavní síň Mánes, Praha


Ocenění / Granty / Stáže v zahraničí
2006 Czech design award, fotograf roku 2006
2006 Czech Press Photo, 2. cena v kategorii portrét
2005 IPRN, “Changing Faces”, fotografická stáž ve Velké Británii
2004 Nominace na Cenu Jaromíra Funkeho
2003 Czech Press Photo, Grant hl. města Prahy,
         1. cena v kategorii portrét
2002 Czech Press Photo, 3. cena v kategorii portrét,
         3. cena v kategorii umění
2001 Czech Press Photo, 2. cena v kategorii umění
2000 Czech Press Photo, 3. cena v kategorii umění

KONTAKTGalerie Václava Špály
Národní 30
Praha 1, 110 00
Česká republika
info@galerievaclavaspaly.cz

Otevřeno denně
11.00 – 19.00 hod

VSTUPNÉZákladní vstupné | 40 Kč
Studenti | 20 Kč
Senioři nad 60 let a ZTP, děti do 15 let,
studenti uměleckých škol | Zdarma

Na této stránce používáme soubory cookies. Prohlížením webu souhlasíte s jejich užitím.          Souhlasím, již toto upozornění nezobrazovat.